Rewolucja graficzna w Final Fantasy 14! Nowe aktualizacje w wersji 7.0

Rewolucja graficzna w Final Fantasy 14! Nowe aktualizacje w wersji 7.0

Rewolucja graficzna w Final Fantasy 14! Nowe aktualizacje w wersji 7.0

Wielkie zmiany w modelach, teksturach, oświetleniu, ambient occlusion (AO) oraz upscalingu, a także wsparcie dla 120Hz i nie tylko!

Final Fantasy 14 shot from cutscene

Final Fantasy XIV zyskało pierwszą dużą aktualizację graficzną od czasu wydania wersji 2.0 w 2013 roku. W wersji 7.0 wprowadzono zmiany dotyczące oświetlenia i ambient occlusion (AO), dodano DLSS na PC, wsparcie dla 120Hz na konsolach nowej generacji oraz limit 30fps, który jest szczególnie przydatny na starszych urządzeniach. To znaczący krok, który obejmuje również przerobione tekstury, modele oraz ulepszone cieniowanie dla niektórych (choć nie wszystkich) postaci i środowisk, co sprawia, że gra wygląda bardziej nowocześnie.

Pomimo wielu imponujących nowości, istnieją pewne kompromisy, a niektóre funkcje nie działają zgodnie z zamierzeniami w wersji 7.05. Poniżej znajdują się kluczowe zmiany oraz zalecenia, jak uzyskać najlepszą równowagę między wydajnością a jakością wizualną na różnych platformach.

Jedną z najbardziej zauważalnych ulepszeń między wersjami 6.58 a 7.0 jest ambient occlusion. Nowa wersja korzysta z tzw. “ground truth” ambient occlusion (GTAO), która jest bardziej precyzyjna i wpływa na więcej elementów sceny. Choć standardowa wersja pomija niektóre miejsca, obie wersje - standardowa i jakościowa - wyglądają lepiej niż dotychczasowa opcja HBAO+.

GTAO może jednak wprowadzać widoczne artefakty occlusion, co może być mniej pożądane. Warto zaznaczyć, że GTAO standard sprawdza się najlepiej na konsolach nowej generacji, podczas gdy PS4 korzysta z podstawowej techniki SSAO.

W zakresie cieni nowy “najsilniejszy” ustawienie dla rozmycia cieni znacząco poprawiło jakość wizualną na PC, PS5 oraz Series X. Mimo licznych ulepszeń, niektóre problemy z cieniami wciąż występują, w tym nieodpowiednie odwzorowanie cieni w scenach z dodatkowymi źródłami światła.

Poprawa oświetlenia również zwraca uwagę. Dodano więcej źródeł światła i cieni, co zmienia atmosferę w niektórych lokalizacjach. Efekt zyskał na jakości, szczególnie w przypadku renderowania ciemnych odcieni skóry oraz w interakcji roślinności z postaciami.

Jednym z najciekawszych ulepszeń jest nowy system trawy, który wprowadza zaktualizowane tekstury trawy i kwiatów, reagujące na ruch postaci. Gracze na PS5 i Series X doświadczają poprawionej gęstości trawy, podczas gdy starsze konsole mają jej mniej.

Jakość tekstur, map parallax occlusion, shaderów oraz właściwości materiałów również zyskała na znaczeniu. Square Enix upewniło się, że wiele elementów w grze wygląda znacznie lepiej niż wcześniej, mimo że nie wszystko jest jeszcze na najwyższym poziomie.

Poprawiono również systemy antyaliasingu i upscalingu - PC zyskało AMD FSR, Nvidia DLSS oraz Intel TSCMAA, co czyni wizualizacje bardziej stabilnymi. Konsola PS5, Series X i S obsługują teraz 120Hz. Na PC gracze mogą wybrać limit 60fps, co ma na celu poprawę konsekwencji wyświetlania klatek.

Mimo występowania pewnych problemów, aktualizacja graficzna stanowi pozytywny krok naprzód. Square Enix pokazuje, jak poważnie traktuje dbanie o długowieczność Final Fantasy 14.

Film z porównaniem graficznym:

Wideo o nowym wydaniu:

Źródło: https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2024-final-fantasy-14s-new-70-graphics-update-transforms-pc-ps5-and-series-x

Udostępnij wiadomość