Duży patch do Star Wars Jedi Survivor wreszcie naprawia problemy z wydajnością?

Duży patch do Star Wars Jedi: Survivor wreszcie naprawia problemy z wydajnością?
Substancjonalne poprawki w niektórych obszarach, ale nadal podstawowe problemy.
Gra Star Wars Jedi: Survivor otrzymała dużą aktualizację z patch 9, obiecującą poprawioną wydajność, zredukowane lagi i prawdopodobnie znacznie lepsze doświadczenia na PC. Czy to oznacza, że od dawna istniejące problemy z wydajnością w końcu zostały rozwiązane, czy też ich podstawowe wyzwania są zbyt duże? Przeprowadzono testy na różnych konfiguracjach sprzętowych, aby to sprawdzić i mimo że są pewne autentyczne poprawki wydajności, fundamentalne problemy, które były wielokrotnie omawiane, pozostają nadal bardzo problematyczne.
Jednak jeden irytujący błąd zdaje się być naprawiony. Problemy ze kompilacją shaderów uległy znaczącej poprawie. 30-sekundowe oczekiwanie na shadery pojawia się teraz tylko po zainstalowaniu nowej aktualizacji gry lub sterownika graficznego, zamiast za każdym razem, gdy uruchamia się grę. Ten proces wydaje się być także dłuższy, co sugeruje, że może rejestrować więcej shaderów niż w wcześniejszych wersjach gry - co może przełożyć się na zredukowane #StutterStruggle.
Niestety, chociaż ten błąd wygląda na naprawiony, inne wciąż pozostają. Na przykład, stwierdzono, że gra działała znacznie wolniej po patchu, ponieważ tryb wydajności DLSS nie był aktywowany mimo, że był wybrany. Zmiana między różnymi trybami DLSS nie rozwiązała problemu, ale ponowne uruchomienie gry to zrobiło. Podobnie, za każdym razem gdy kamera zmienia kierunek w niektórych obszarach, pojawiają się duże błyski wygaszonej geometrii z szarym lub białym tłem, co sprawia, że gra wygląda niestabilnie.
Pojawiły się także nowe błędy, w tym gra ustalająca niewłaściwe pole widzenia po zakończeniu scenki przerywnikowej, skutkujące prezentacją z zoomem. Szkoda widzieć, że gra jest tak pełna błędów ponad rok po premierze i po dziewiątym dużym patchu.
Mimo to, są dobre wieści. Stabilność wydajności i czasu klatek poprawiły się w nowym patchu, a notatki patcha wspominają zarówno o ogólnych poprawkach w liczbie klatek, jak i o naprawach kilku źródeł tzw. hitchingu. Na przykład, grając w Koboh na podstawowym procesorze Ryzen 5 3600, zauważono osiem procent poprawy wydajności przy niskich ustawieniach bez RT. Z kolei na procesorze Ryzen 7 7800X3D w tej samej scenie na ustawieniach epickich również bez RT, odnotowano mniejszy wzrost wynoszący trzy procent w sytuacji ograniczonej przez CPU.
W przypadku aktywacji RT, zyski wydajności mogą być jeszcze bardziej znaczące. Ryzen 5 3600 z włączonym RT i ustawieniami epickimi widzi 19 procent poprawy wydajności, podczas gdy na Ryzen 7 7800X3D widzi się 13 procent poprawy w innej scenie na Coruscant w porównaniu do patcha ósmego. To może rosnąć w zależności od tego, co jest wyświetlane, z hologramami, które nie spowalniają już tak znacząco wydajności w najnowszej aktualizacji - pokazując 30-procentowy wzrost wydajności.
W stabilności czasu klatek także zaszły poprawki, w grze, którą nieumyślnie nazwano “Judder Survivor”. Na Ryzenie 5 3600, przechodząc przez obszar Koboh po raz pierwszy, wystąpiło ponad dwadzieścia przestojów w kompilacji shaderów, podczas gdy w nowym patchu w tym samym obszarze doświadczono zaledwie czterech. To nadal za dużo, ale gra zdecydowanie lepiej się gra w obecnym patchu.
Sytuacja z przestojami w trakcie przejść - spadkami czasu klatek, które występują, gdy przechodzimy z jednego obszaru do drugiego i aktywa muszą być załadowane w tle - jest nieco bardziej złożona. Spikes czasu klatek są mniejsze i rzadziej występują, ale z drugiej strony, w patchu dziewiątym nadal istnieje wiele problemów z czasami klatek na Ryzenie 5 3600, nawet przy najniższych możliwych ustawieniach i bez RT. Podobna sytuacja dotyczy wysokiej klasy Ryzen 7 7800X3D, gdzie niektóre przestoje znikają, a inne są bardziej ograniczone, niemniej jednak zauważalne są skoki czasów w granicach 16ms i 33ms.
Przy aktywowanym RT sytuacja jest mniej pozytywna, z katastrofalnym wykresem czasu klatek dla Ryzen 5 3600, który jest nieco lepszy niż w poprzednim patchu, ale nadal nie prezentuje się płynnie na żadnym wyświetlaczu. Nawet na najlepszym CPU do gier, Ryzen 7 7800X3D, czas klatek może skoczyć dwukrotnie, potrójnie lub nawet poczwórnie, gdy występują te przestoje w trakcie przejść.
Normalnie zalecałoby się ograniczenie liczby klatek, aby uzyskać bardziej regularne interwały czasu klatek, ale to ma ograniczoną skuteczność z powodu problemów z animacjami w grze - co nie poprawiło się w najnowszej aktualizacji. W skrócie, w obszarach, w których pojawiają się problemy z czasami klatek (nawet jeśli nie przekraczają limitu klatek!), mogą spowodować niewłaściwe aktualizacje animacji, co skutkuje dziwnym ruchem postaci i kamery. Oznacza to, że można zablokować grę na 30fps z potrójnym buforowaniem v-sync, ale po prostu bieganie do przodu powoduje zacięcia animacji, a kamera sprawia wrażenie, że nieustannie zatrzymuje się i rusza.
Dzieje się tak zarówno na niskobudżetowym Ryzenie 5 3600, jak i na wysokiej klasy Ryzenie 7 7800X3D, więc wydaje się to być spowodowane tym, jak system animacji jest powiązany z częstotliwością ticków w grze. Jedyną nadzieją na płynność jest całkowite wyłączenie RT i zablokowanie liczby klatek na na tyle niskiej wartości, aby problemy z animacjami występowały rzadziej, np. 60fps dla 7800X3D. W dalekiej przyszłości, gdy CPU będą dwukrotnie lub trzykrotnie mocniejsze niż dzisiaj, być może w końcu będziemy mogli doświadczyć gry z idealnie płynnymi animacjami 60fps.
Podsumowując, patch 9 rzeczywiście poprawia ogólną wydajność i czasy klatek na PC, co należy docenić, ale gra wciąż jest popsuta na pewnym fundamentalnym poziomie, a przestoje pozostają rozpraszająco powszechne. Dodając do tego problemy z animacjami i inne błędy, trudno mówić o dobrym doświadczeniu. Ponad 500 dni po pierwotnej premierze, Jedi: Survivor nadal nie jest wystarczająco dobra na PC - daleko jej do tego.
Źródło: https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2024-star-wars-jedi-survivor-patch-9-pc-fix
Udostępnij wiadomość